‏قبل از برقراری ارتباط نکاتی وجود دارد که مشاوران و متخصصان ارتباطات انسانی بر آن تکیه دارند.

حدس و گمان نزنید
قبل از بررسی موضوع مورد بحث از پیشداوری، قضاوت و بدبینی نسبت به موضوع یا شخص خودداری کنید. چون این کار دیدگاه شما را تار و نظرات‌تان را غیر واقعی خواهد کرد.

محیط را آماده کنید ‏
هر چیزی نیاز به مکان مناسب خود دارد، مثلاً در سالن سینما وقت بررسی یک مشکل شغلی نیست و سر سفره‌ی شام محل صحبت در مورد لوله‌های ترکیده و آوردن لوله‌کش نیست. به وجود آوردن محیط خوب و مناسب برای گفت‌و‌گو و مذاکره شما را به یک ارتباط‌گر موفق تبدیل می‌کند. خواه در مذاکرات شغلی خواه در روابط خانوادگی.

به شرایط روحی طرف‌تان توجه کنید
‏آیا شخصی که می‌خواهید با او گفت‌وگو کنید خسته و گرسنه است یا نه کاملاً آماده‌ی شنیدن حرف‌های شماست. ‏زمان خوبی را انتخاب کنید که شما و طرف مذاکره‌تا ن در بهترین وضعیت باشید. سعی کنید مذاکره را به سمت مثبت هدایت کنید.

روی موضوع تمرکز کنید
‏برای تمرکز در مورد موضوع گفت‌وگو آن را بنویسید. ممکن است از کسی ناراحت باشید و زمان مذاکره فرا نرسیده باشد. زمانی که مناسب است را انتخاب کنید. موضوع مذاکره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و آن را تجزیه و تحلیل کنید، زیرا باعث می‌شود عصبانیت شما کاهش یابد.

تمرین کنید
‏فرض کنید مذاکره‌ی شما یک خواستگاری، یک پیشنهاد یا معرفی یک فکر است. چطور آن را مطرح می‌کنید؟ آن را با خودتان در آینه تمرین کنید.

وقت را بشناسید
‏زمان‌هایی هست که باید هرگز فکر مذاکره را نکنید و آن مواقع به شرح زیر است:
‏از خستگی دارید هلاک می‌شوید، اما موضوع مذاکره‌تان دارد ته ذهن‌تان را قلقلک می‌دهد. دختر مورد علاقه‌تان را می‌بینید و به او می‌گویید: «ببین می‌خواهم یک چیزی به تو بگویم که خیلی مهم است.»
‏او طفره می‌رود و خودش را به بی‌خیالی می‌زند و سعی می‌کند شما را سر کار بگذارد و بعد شما آنقدر خسته‌اید که انرژی بیشتری ندارید که صرف او کنید و کلاً پشیمان می‌شوید. می‌خواهید یک ایده را مطرح کنید و خسته‌اید و حال ندارید آن را درست توضیح دهید، یک مخالف سرسخت از ایده‌ی شما انتقاد می‌کند و شما چون خسته‌اید از کوره در می‌روید و کاری می‌کنید که نباید بکنید. پس وقتی خسته‌اید کلاً دور مذاکره را خط بکشید.
‏گرسنگی نیز از شرایطی است که باید در آن وضع به فکر مذاکره نیفتید. عصبانیت نیز یکی از مواردی است که سبب می‌شود عاقلانه فکر نکنید و اگر خانم هستید سعی کنید مذاکرات مهم را بعد از دوران عادت ماهیانه انجام دهید.

فوت و فن مذاکره
‏مبارزه‌ی ‏منفی:
لابد این اصطلاح را از مبارزات گاندی شنیده‌اید. بله وقتی طرف مقابل داد می‌زند شما باید آرام باشید و آرام حرف بزنید بزودی او خودش را جمع جور می‌کند.

عذرخواهی: اگر طرف مقابل شما را متهم کرد که حرف بدی زده‌اید بگویید اگر حرف بدی زدم عذرخواهی می‌کنم. امید است در مقابل احترام شما طرف مقابل نیز مؤدبانه برخورد کند. وقتی آرامش پیدا کرد با او گفت‌وگو را ادامه دهید.

خوشبین باشید: گاه شخص بی‌خودی فریاد می‌زند و بدون توجه به هیچ چیزی بی‌خودی عصبانی می‌شود و اجازه‌ی صحبت به شما نمی‌دهد. در این صورت شما نمی‌توانید به هیچ وجه او را آرام کنید. پس باید وارد مرحله‌ی نهایی شوید. یعنی شما نیز صدایتان را بلند کنید که البته این بلند کردن صدا باید به جهت اداره‌ی بحث باشد و بعد از اینکه آرام شد شما نیز با حرف زدن او را آرام می‌کنید و او را اداره می‌کنید.
‏به نتایج بحث و مذاکره‌ی خود خوشبین باشید و اگر نتیجه نداد راه‌های دیگری را امتحان کنید.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٩/٢٧