Panic Attack یک حادثه ناگهانی ست که در آن ترس شدید سراسر وجود فرد را فرا میگیرد . این حملات بدون دلیل هستند و با واکنش های شدید بدنی همراهند . Panic Attack میتواند بسیار وحشتناک باشد . زمانی که این حملات رخ می دهند شما کنترل خود را از دست می دهید و شاید فکر کنید دچار حمله قلبی شده اید و حتی شاید گمان کنید در حال مرگ هستید .

هر کسی در طول زندگی چند بار این حالات را تجربه کرده اما اگر این حملات بارها تکرار شوند می توان گفت فرد دارای Panic Attack است . نوعی مزمن در اختلال در اضطراب . Panic Attack در قدیم به عنوان استرس شناخته میشد اما امروزه یک عارضه مستقل محسوب می شود .

علائم :

Panic Attack می تواند باعث تنگی نفس شود . سرگیجه ، حالت تهوع و سرخ شدن از دیگر علائم آن است . از آنجایی که این علائم میتواند شبیه واکنش های طبیعی بدن به خطرات باشد ، تشخیص صحیح این بیماری و درمان آن اهمیت زیادی دارد . در اینجا به بعضی از علائم در هنگام وقوع حمله اشاره می کنیم :

1- افزایش ضربان قلب

2- تنگی نفس

3- عرق کردن

4- نفس نفس زذن

5- لرزش

6- وحشت کردن

7- گرم شدن به طور ناگهانی و بسیار سریع

8- تهوع و استرس

9- انقباط در ناحیه شکم

10- درد سینه

11- سر درد

12- سرگیجه

13- ضعف و سستی

14- سنگینی زبان و گرفتگی نای

15- شنیدن صداهای عذاب آور و صوت کشیدن گوش

16- احساس مرگ قریب الوقوع

این علائم بصورت کاملا ناگهانی و سریع رخ می دهند . و معمولا تا 10 دقیقه در اوج شدت خود هستند و بعد از نیم ساعت از بین می روند یکی از بدترین مسائل در Panic Attack ترس از حملات بعدی است . این بیماری می تواند زندگی را مختل کند .

حملات بدون هیچ هشدار قبلی و در هر زمان و موقعیتی می ند رخ دهد . و چون شخص از این حملات می ترسد در نتیجه از موقعیت ها دوری می کند و شاید به فرد منزوی تبدیل شود چراکه هیچ جایی احساس امنیت نمی کند .

البته باید دانست که این حملات هرگز به کسی آسیب نرسانده . اگرچه آنها ترسناک و ناگوار هستند اما بی خطرند . تمام افرادی که از حملات خود صحبت میکنند از هیچ آسیب جسمی سخن نمی گویند با ابنکه هزاران بار آن را تجربه کرده اند .

 

علت :

علت Panic Attack نا شناخته است اما استرس و عوامل ژنتیکی و تغییر در عملکرد مغز می تواند در بوجود آمدن آن دخیل باشد . البته بعضی از محققان بر این باورند که واکنش طبیعی بدن به خطرات در این موضوع نقش دارد . برای مثال اگر یک خرس خاکستری به شما نزدیک شود بدن شما به طور غریزی واکنش نشان می دهد ، قلب شما تند تر می تپد و تنفس سریع تر میشود و این به این دلیل است که بدن خود را برای خطر پیش آمده آماده کند . اما این موضوع ناشناخته است که چرا این واکنش ها در Panic Attack بدون اینکه خطری وجود داشته باشد رخ می دهد .

عوامل تشدید کننده ی این حملات :

این بیماری معمولا در دوران جوانی یا در سنین 30 تا 40 سالگی خود را نشان می دهد . و در زنان بیشتر از مردان است . عواملی که باعث افزایش این حملات می شوند عبارتند از :

1- سابقه ی این حملات در خانواده

2- استرس بالا

3- مرگ یا مبتلا شدن کسی که دوستش دارید به یک بیماری جدی

4- تغییرات بزرگ در زندگی

5- داشتن مشکل در کودکی

6- تحمل یک حادثه تلخ مانند تصادف یا تجاوز

 

داروها :

SSRIs: این داروها جزء داروهای ضد افسردگی هستند و کنترل کننده ی Serotonin (سروتونین) هستند . بی خطر بودن و نداشتن عوارض جانبی خاص این داروها ، آنها را به اولین گزینه برای درمان تبدیل کرده است . بعضی از این داروها عبارتنداز :

1- Citalopram

2-Escitalopram

3- Fluoxetine

4- Paroxetine

5- Sertraline

SNRIs:این داروها ضد افسردگی هستند و کنترل کننده ی سروتونین و نوراپی نفرین هستند . از جمله این داروها Duloxetine و Venlafaxine هستند .

Benzodiazpines: این داروها مسکن و آرام بخش ملایم هستند . آنها روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارند . این داروها اعتیاد آورند مخصوصا اگر برای مدت طولانی یا با دوز بالا مصرف شوند . این دارو ها شامل:

1- Alprazolam

2- Clonazepam

3- Lorazepam

MAOIs: این داروها ضد افسردگی هستند و کنترل کننده ی Monoamine Oxidase می باشند . عوارض جانبی این داروها می تواند برای جان فرد زیان بار باشد و از آنجا که به رژیم غذایی خاصی نیازمند هستند معمولا تجویز نمی شوند . بعضی از این داروها عبارت اند از :

1- Phenelzine

2- Tranylcypromine

3- Isocarboxazid

4- Selegiline

 

روان درمانی :

روان درمانی که مشاوره نیز کفته می شود به شما کمک میکند بدانید چگونه باید به حملات غلبه کنید . روش اصلی روان درمانی ، رفتار شناسی است (CBT) . رفتار درمانی به شما کمک خواهد کرد تا الگوی فکری خود را عوض کنید و بر ترس خود غلبه کنید . همچنین می تواند به شما در کنترل واکنش خود در موقعیت های تنش زا و ترسناک کمک کند .

چند توصیه برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی :

1- عضویت در گروه های حمایتی

2- دوری از کافئین ، الکل و مواد مخدر

3- تمرین های کنترل استرس و استفاده از تکنیکهای آرام بخش

4- بالا بردن فعالیت های بدنی و ورزش هوازی

5-خواب کافی

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٥:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٩/٢٤