برخی از موارد استرس و اضطراب در زندگی روزمره طبیعی هستند. اگر امتحان دارید یا اگر به تازگی دچار یک شکست عاطفی شده‌‌اید و مضطرب هستید، این اصلا غیرعادی نیست. حتی شاید نداشتن اضطراب در این شرایط کمی عجیب باشد اما اگر همیشه نگران هستید و دایم از وقوع یک حادثه بد می‌ترسید آن‌وقت باید گفت شما هم در زمره صدها میلیون نفری هستید که روی کره زمین به اضطراب مزمن مبتلا شده‌اند. مشکلی که اگر به موقع درمان نشود می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی باشد.


داروهایی برای آرامش

برای درمان اضطراب و استرس داروهای متعددی در دسترس هستند که با مراجعه به پزشک عمومی یا روان‌پزشک می‌توانید آنها را دریافت کرده و آرامش بیشتری داشته باشید. این داروها اغلب سطح ماده‌ای به نام «گابا» را در مغز تغییر می‌دهند. گابا یک میانجی شیمیایی در مغز است که باعث بهبود حس و حال، کاهش فشار و تنش‌های عصبی می‌شود. منتها این داروها هم مثل تمام داروهای دیگر اثرات جانبی دارند. داروهای ضد‌اضطراب می‌توانند باعث سرگیجه، خواب‌آلودگی، کسالت و فراموشی موقتی شوند.

از طرف دیگر، در بدن حالت تحمل ایجاد می‌کنند، یعنی بعد از مدتی بدن به مقدار خاصی از دارو عادت کرده و برای اینکه شما بتوانید همان تاثیر قبلی را از دارو دریافت کنید باید دوز مصرف آن را افزایش بدهید. حالا اگر به‌طور ناگهانی دارو را قطع کنید عوارض محرومیت از دارو سراغ شما می‌آید که تا مدتی شما را آزار خواهد داد. عوارضی مانند بی‌خوابی، حساسیت و اضطراب شدیدی که از اضطراب اولیه شما به‌مراتب بدتر خواهد بود. معروف‌ترین این داروها دیازپام است و در مورد سایر داروهای هم‌خانواده دیازپام نیز می‌توان به اگزازپام، کلونازپام، میدازولام، آلپرازولام و کلردیازپوکساید اشاره کرد. اما اگر اضطراب شما شدید نیست و باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان نشده به‌جای استفاده از دارو از درمان‌های طبیعی و غیردارویی برای غلبه بر اضطراب استفاده کنید البته مشورت با پزشک درصورت شدید بودن اضطراب باید مدنظر قرار گیرد.


راه‌هایی برای آرامش
یکی از آنها کم کردن یا قطع مصرف کافئین است. کافئین علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی نوشیدنی‌های دیگر نیز وجود دارد. کافئین با افزایش شدت عملکرد و تعداد ضربان قلب باعث ایجاد فشار بیشتر روی سیستم عصبی شده و وضعیت شما را بدتر می‌کند. کار دیگر گفت‌وگو با یک مشاور باتجربه است که می‌تواند شما را در یافتن راهی برای غلبه بر مشکلات، کاهش استرس و اضطراب راهنمایی کند. در ضمن دم و بازدم عمیق به‌خصوص ابتدای صبح هم با افزایش سطح اکسیژن خون باعث کاهش اضطراب می‌شود و همچنین ورزش منظم و مرتب هم در کاهش اضطراب و استرس نقش موثری دارد. تحقیقات متعدد نشان داده، ورزش منظم سه بار در هفته هر بار دست‌کم 30 دقیقه جدا از بحث تناسب‌اندام، با تنظیم گردش خون، ریتم و عملکرد قلبی، تنظیم قند خون و کنترل سطح هورمون‌های استرس به شکل قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود.


غذاهایی برای آرامش
تحقیقات نشان داده، افراد مبتلا به اضطراب مزمن دچار کمبود اسیدهای چرب امگا3 هستند. در صورتی که این کمبود امگا3 در بدن افراد مضطرب جبران شود علایم اضطراب در آنها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین بهترین راه افزایش مقدار امگا3 دریافتی از طریق رژیم غذایی است. ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون و ساردین منابع بسیار عالی امگا3 محسوب می‌شوند. جدا از ماهی، چربی‌های امگا3 در مغزها نیز یافت می‌شوند. گردو و بادام حاوی مقادیر قابل توجهی امگا3 هستند. خوردن روزانه 30گرم مغز خام و تازه را به شما توصیه می‌کنیم. در عین حال شما می‌توانید مکمل‌های امگا3 را نیز روزی دو یا سه بار مصرف کنید اما قبل از آن حتما با پزشک مشورت کنید چون برخی داروهای رقیق‌کننده خون با روغن ماهی تداخل اثر دارند. غذای دیگری که می‌تواند به شما کمک کند آووکادو است. آووکادو علاوه بر رفع گرسنگی، به‌دلیل محتوای بالای چربی تک‌رشته‌ای غیراشباع و پتاسیم می‌تواند باعث کاهش فشارخون، کاهش استرس و اضطراب شود.

منیزیم ماده‌ای است که عصبانیت و اضطراب شدید را آرام می‌کند. نخست اینکه این ماده معدنی می‌تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش داده و بدن شما را در شرایط آرامش طولانی‌مدت قرار دهد. نرسیدن مقدار کافی منیزیم به بدن می‌تواند باعث بروز خستگی و سردردهای میگرنی ‌شود. متاسفانه آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، از هر 10 نفر، هفت نفر حرکات کششی انجام می‌دهند.


نوشیدنی‌هایی برای آرامش

گرچه چای سیاه هم می‌تواند اثرات مفیدی در سلامت ما داشته باشد اما نوع سبز رنگ آن یکی از بهترین انواع مواد غذایی برای بهبود سلامت در همه ابعاد است. اسید آمینه «ال- تیانین» عامل اصلی طعم خاص چای سبز است. این ماده تاثیرات آرامش‌بخشی ثابت شده‌ای دارد. مطالعات نشان داده «ال – تیانین» امواج آلفا را در مغز افزایش می‌دهد. امواجی که افزایش آنها باعث افزایش آرامش می‌شود. اگر از طعم چای سبز خوش‌تان می‌آید روزانه چند فنجان از آن بخورید. نکته بسیار جالب درباره چای سبز این است که مقدار کافئین آن پایین است. کافئین یک فنجان چای سبز تقریبا یک‌سوم کافئین همان مقدار قهوه است و این مقدار اندک کافئین باعث فشار روی سیستم عصبی نمی‌شود مضاف بر اینکه به‌نظر می‌رسد همان اثر هم توسط «ال – تیانین» خنثی می‌شود. با این حال انواع بدون کافئین چای سبز هم در بازار موجود است

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٥:٥٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱۱