عزت نفس شما چقدر است؟

گرانقدرترین دارایی شما کدام است؟ بهترین دوستتان، مهارتهای شغلی تان، خلاقیتتان، و یا عشقتان به خانواده؟ فکر می کنید از اینها گران بهاتر هم وجود داشته باشد؟ لحظه ای به عزت نفس خود فکر کنید.
عزت نفس شما در بسیاری از رفتارهای شما خودش را نشان می دهد و حتی اشخاص معمولی در مواقعی می توانند آن را ردیابی کنند. راهی برای کسب آگاهی در این باره این است که بدانید با دیگران چگونه برخورد می کنید.

آزمون
پرسشنامه زیر فهرستی از اقدامات و استنباطهای میان شخصی را ارائه می دهد که آنچه را شما درباره خودتان فکر می کنید آشکار می سازد. سعی کنید صادقانه به این سوالها جواب بدهید.
1- من میان غریبه ها اغلب راحت هستم.
درست    غلط

2- اغلب به دیگران حسد می ورزم و به آنها غبطه می خورم.
درست    غلط

3- اغلب تعریفهای دیگران از خودم را بدون احساس خجالت قبول می کنم.
درست    غلط

4- وقتی دیگران کار ارزشمندی برایم می کنند، تشکر خودم را به آنها نشان می دهم.
درست    غلط

5- تقریباً همیشه مخالفتها را بدون احساس حقارت قبول می کنم.
درست    غلط

6- من قویاً به تحسین شدن علاقه مندم.
درست    غلط

7- من به این شهرت دارم که دیر راضی می شوم.
درست    غلط

8- اگر نظر دیگران با نظر من تفاوت داشته باشد اغلب دلخور می شوم.
درست    غلط

9- در جمع به خاطر کسانی که نزدیکم هستند خجالت می کشم.
درست    غلط

10- من ارزش خود را با مقایسه کردن خودم با دیگران داوری می کنم.
درست    غلط

محاسبه امتیازات
با توجه به جوابهای زیر، برای هر جواب مشابه یک امتیاز در نظر بگیرید.
1. درست   2. غلط   3. درست   4. درست   5. درست   6. غلط   7. غلط   8. غلط   9. غلط   10. غلط

امتیاز 6 به بالا: شما عزت نفس سالمی دارید.
امتیاز 5 به پایین: عزت نفس شما باید تقویت شود.

توضیحات
اساس این عنصر ضروری برای سلامت روانی چیست؟ عزت نفس ارزیابی شخصی و ذهنی ای است که در کودکی، وقتی از دیگران بازخوردهایی در زمینه رفتار، عملکرد مدرسه، وضع ظاهر، و نظایر آن می گیریم، در ما شکل می گیرد. از طریق این ارزیابیها درباره ارزش خود تصمیم گیری می کنیم. کودکی که یاد می گیرد به خود ببالد و از کار و رفتارش احساس غرور کند، به عزت نفس سطح بالا می رسد. اما کودکی که مرتب سرزنش شود عزت نفس اندکی پیدا می کند. این اشخاص اغلب دمدمی مزاج هستند و نمی توانند به طور مؤثر با دیگران برخورد کنند.

اما باید به این نکته اشاره داشت که اگر چیزی خوب است، مقدار بیشتر آن لزوماً و همیشه خوب نیست. عزت نفس هم از این قاعده مستثنی نیست. عزت نفس باید به اندازه باشد. بررسیهای 25 سال قبل نشان داده که اگر بخواهیم عزت نفس خود را تغییر بدهیم، باید انگاره های فکریمان را عوض کنیم. روان پزشکانی مانند دکتر آلبرت اِلیس و دکتر آرون بک که در زمینه شناخت درمانی بسیار موفق بوده اند، معتقدند که این انگاره های فکر جدید می تواند بر عزت نفس اشخاص بیفزاید.

منبع: کتاب شما کی هستید؟

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٧:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٠