1) فقط یک
گوشه ننشینید
، تکانی
به خودتان بدهید! براساس گفته بسیاری از روانشناسان، حرکت ایجاد احساس می کند.
احتمالاً متوجه شده اید که وقتی ساکن هستید زودتر احساس افسردگی می کنید. ضربان
قلبتان پایین می آید، اکسیژن کمتری به مغزتان می رسد و یک گوشه روی کاناپه می افتید
و اجازه نمی دهید که هوا به ریه هایتان برسد.

همین حالا از شما می خواهم که
با وجود هر حسی که دارید، بلند شوید و سریع دور و برتان بچرخید. شاید احمقانه به
نظر برسد اما نتیجه خوبی از آن خواهید گرفت. برای چند دقیقه هم که شده همین حالا
اینکار را بکنید. از این به بعد احساس انرژی و سرزندگی بیشتری خواهید داشت و حال و
هوایتان خیلی بهتر می شود. این روش واقعاً جادو می کند.

2) گل ها را
بو کنید.
یکی از
دوستان خارجیم همیشه می گفت، "بایست و رزها را بو بکش!". من این توصیه را گوش کردم
و یک روز فقط به همین خاطر به گل فروشی رفتم و شروع به بوییدن گل ها کردم ولی بعدها
فهمیدم که منظور او چیز دیگری بوده و من که به زبان آنها تسلط کامل نداشتم معنای
تحت اللفظی حرف او را انجام داده بودم . شما چطور گل ها را بو می کنید؟ شاید بد
نباشد که کمی از پولتان را بردارید و به آن سفر رویایی که همیشه در ذهنتان بود
بروید؟ اروپا چطور است؟ آنجا مکان های دیدنی زیادی خواهید دید که تخیل و خلاقیتتان
را شکوفا می کند. می توانید به یک سفر ساحلی بروید و موج سواری یاد بگیرید. یا در
دریای زیبا و آبی شنا کنید و موجوداتی را ببینید که هیچوقت ندیده بودید. یکی از
دوستانم این تجربه اش را برایم تعریف کرد با خودم فکر کردم واقعاً چه راه عالی برای
بوییدن گل هاست.

3) دردودل
کنید.
اگر شما هم مثل من باشید احتمالاً آشنایان زیادی دارید اما شاید تعداد
دوستان واقعیتان اندک باشد. دلیل آن این نیست که من شخصیتی درونگرا دارم، به خاطر
این است که کسانی که قرار است وارد قلمرو من شوند را سختگیرانه انتخاب می کنم. من
برای ساختن خانه ام-آرزوهایم—خیلی تلاش کرده ام و اجازه نمی دهم که هرکسی در یک چشم
بر هم زدن آنرا خراب کند. وقتی احساس بی حوصلگی و ناراحتی می کنید می توانید به
دوست واقعیتان زنگ بزنید و با او دردودل کتید. از آنها بخواهید راهنماییتان کنند.
با اینکار با یک تیر دو نشان زده اید، هم توصیه و راهنماییشان می تواند برایتان
مفید باشد و هم اینکه با حرف زدن و دردودل کردن با کسی حل کردن مشکلاتتان به نظرتان
ساده تر خواهد رسید.

4) به
دیگران کمک کنید با مشکلاتشان کنار بیایند.
وقتی
خودتان را درگیر کمک به دیگران می کنید عملی بسیار تسکین بخش و درمانی است. با
اینکار می فهمید که دیگران با چه مشکلات بزرگتری نسبت به مشکلات شما دست و پنجه نرم
می کنند. خودتان را در اتاقتان حبس نکنید و اجازه ندهید که افسردگی و استرس شما را
اسیر خود کند. بیرون بروید و به یک نفر کمک کنید. سازمان های زیادی هم وجود دارد که
همین الان به کمک شما نیازمند است.

5) کمی
بخندید.
به
احتمال زیادی تا به حال هزاران بار شنیده اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست.
خندیدن باعث می شود خون در قلب و مغز جریان پیدا کند و مهمتر اینکه ماده شیمیایی را
تولید می کند که درد را در بدن از بین می برد. هر روز محققان و دانشمندان فواید
جدیدی از خنده را کشف می کنند. پس سعی کنید تا می توانید بخندید تا دنیا هم به
رویتان بخندد.

6) به
کشورهای فقیر سفر کنید.
هیچ چیز
متواضعانه تر از این نیست که به کشورهای بسیار فقیر سفر کنید و ببینید که مردم در
آن مناطق چطور برای زنده ماندن تلاش می کنند. اکثر کسانی که چنین سفرهایی داشته اند
با حسی بسیار عمیق از تشکر و قدردانی برگشته اند. بعد از این سفر متوجه خیلی نعمت
هایی که تا به حال اصلاً به آنها فکر هم نمی کردید خواهید شد.

7) نماز
بخوانید.
بهترین راه برای تسکین که می توانم به
شما پیشنهاد کنم این است که نماز بخوانید و دعا کنید. اکثر افراد برحسب میزان ایمان
و عقیده شان این را نوعی مدیتیشن می دانند. برای من مهم نیست که اسم آنرا چه می
گذارید، این فقط باید جایی باشد که از مشکلات زندگی به آن پناه ببرید. نمی خواهم
اینجا درمورد مذهب بحث کنم، نمی دانم برای شما چه چیزی موثر است اما دینتان هرچه که
باشد من به آن احترام می گذارم و مطمئن هستم در دین شما هم عبادت وجود دارد پس وقتی
حس می کنید همه مشکلات روی سرتان خراب شده است، به آن پناه ببرید

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٦:٠۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٢٠