غذاهای افسردگی زا

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی توسط محققان انگلیسی روی بیش از 3500 نفرصورت گرفته، نتایج جالبی حاصل شده است. در این مطالعه، کلیه افراد دو نوعرژیم غذایی داشتند: یا همه گروه‌های غذایی شامل میوه، سبزیجات، پروتئین،لبنیات و غلات را می‌خوردند یا فقط غذاهای فرآوری‌شده، سرخ کردنی، شیرین ولبنیات پرچرب در فهرست غذایی‌شان جای داشت. بعد از در نظر گرفتن عواملیمثل سن، جنسیت، تحصیلات، فعالیت‌های بدنی و سیگاری بودن یا نبودن، معلومشد که خطر ابتلا به افسردگی در گروه اول (یعنی آنهایی که از کلیه موادغذایی استفاده می‌کردند) در مقایسه با گروه دوم، 28 درصد کمتر بود.
 مصرف غذاهای آماده و سرخ کردنی را به علت دارا بودن مقادیربالایی از اسیدهای چرب اشباع باعث افزایش LDL (چربی بد خون) و کاهش HDL (چربی خوب خون) دانست و  "حرارت دادن روغن در حین سرخ کردن غذا باعثایجاد مواد سمی و انتقال آنها به درون مواد غذایی و در نهایت به بدنمی‌شود. با ورود این مواد مضر، کارکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن با مشکلمواجه می‌شود و همین کاهش کارآیی موجب کاهش استقامت بدن در برابر انواعبیماری‌های عفونی و غیرعفونی و حتی افسردگی می‌شود."

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٢/٢٢