افسردگی مردان معمولاً تشخیص داده نمی‌شود. پیشنهاداتی برای چیره شدن بر آن

 

آیا فردی خشن، عصبی و انزواطلب هستید؟ آیا همیشه مشغول کار کردن می‌باشید، نوشابه‌های الکلی فراوانی می‌نوشید، داروهای غیر قانونی استفاده می‌کنید و از طریق فعالیت‌های پرمخاطره به دنبال شور و شوق هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، به افسردگی مردانه دچار شده‌اید که وینستون چرچیل آن را سگ سیاه می‌نامد. چرچیل سعی می‌کرد که این افسردگی خود را از طریق کار سخت بی‌اراده و نوشیدنی فراوان، دفع کند. برای افسردگی آقایان، استراتژی‌های غلبه آمیز- یک نوع ناسالم- ممکن است بی‌احتیاط رانندگی کردن، رابطه جنسی پرخطر باشد. اما هیچ کدام از اینها راه درمان طولانی مدت برای افسردگی نیستند. حتی بدتر: اگر شخص افسرده باشد و تصمیم به خودکشی داشته باشد.

 


مسائل پشت افسردگی مردان

 

بر اساس آمار موسسه ملی سلامت روان، افسردگی، سالیانه 6 میلیون مرد و 12 میلیون زن را در آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد،. اما تفاوت زیاد این ارقام گویای همه داستان نمی‌باشد. هر چند که تعداد مرد افسرده کمتر می‌باشد. اما این فرضیه به طور کاملا صحیح نمی‌باشد. محققان در تلاش هستند تا علت و چگونگی تفاوت افسردگی زنان و مردان را پیدا کنند و به دنبال آن راه درمانی ارائه کنند. اگر چه مسائل جای بحث و گفتگو دارند، اما احتمالاتی نیز وجود دارد: ممکن است افسردگی مردان مبهم باشد.

 

مردان و زنان علائم افسردگی متفاوتی را بروز می‌دهند. تعداد مردان افسرده که دست به خودکشی می‌زنند بیشتر از زنان می‌باشد. مردان باید مهارت‌های لازم برای غلبه بر افسردگی را یاد بگیرند.

 

 

 

افسردگی مردان ممکن است تشخیص داده نشود

 

افسردگی مردان نامشخص‌تر از افسردگی زنان می‌باشد. علل این مسئله عبارتند از:

 


بی میلی برای بحث در مورد علائم افسردگی

 

به عنوان یک مرد، شاید برای صحبت کردن راجع به علائم خود با خانواده و دوستان خودتان رو راست نباشید، به ویژه بیان احساسات خود، بنابراین با متخصص در این زمینه مشورت کنید. و اگر نه افسردگی شما به طور صحیحی درمان نخواهد شد.

 


اینکه فرد، بیماری روانی خود را تهدیدی برای مردانگی خود بداند

 

مثل خیلی از مردان دیگر، شاید به استقلال، مناعت طبع و وارستگی خود تاکید داشته باشید. شاید بیان احساسات مربوط به افسردگی خود را جدا از حالات مردانه خود بدانید و تمایلی برای بروز آنها نداشته باشید در صورتی که با بیان آنها می‌توانید افسردگی را سرکوب کنید.


بروز ندادن علائم افسردگی

 

علائم افسردگی مردان کمتر واضح می‌باشند. برای نمونه، شاید برای نهان کردن علائم افسردگی از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کنید. همچنین امکان دارد که بیشتر از علائم جسمی افسردگی بنالید تا از مشکلات رفتاری و احساسی آن. و شاید علائم افسردگی شما با علائم افسردگی معمول همخونی نداشته باشد. همه اینها بررسی افسردگی مردان را سخت‌تر می‌سازد و همچنان در پرده‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

 


مخالفت با درمان بیماری روانی

 

گاهی اوقات، با وجود اینکه افسردگی مردان مشخص می‌شود اما با درمان خود مخالفت می‌کنند. شاید نگران خراب شدن وجه خود در محل کار خود می‌باشند یا فکر می‌کنند دیگر خانواده و دوستان به آنها احترام نمی‌گذارند.

 


علائم افسردگی مردان

 

علت تفاوت افسردگی زنان و مردان می‌تواند هورمون‌ها، مواد شیمیایی مغز یا روش‌های غلبه بر آن باشد. علائم و نشان افسردگی مردان شامل موارد زیر می‌باشند: رفتار خشن و ناسزا آمیز، خشم نامناسب، رفتار گریزآمیز، درگیری در ورزش و کار، رفتار مخاطره آمیز از قبیل رانندگی بی‌ملاحظه، رابطه جنسی نامشروع، مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر، خطور افکار خودکشی به ذهن. تمام اینها می‌توانند شناسایی افسردگی مردان را سخت‌تر کنند و حتی ممکن است منجر به تشخیص نادرست شوند.

 


افسردگی مردان و خودکشی

 

اگر چه زنان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند، اما مردان بیشتر، خودکشی را به سرانجام می‌رسانند. مردان سفید پوست پیرتر، در بیشترین خطر خودکشی می‌باشند. علل بیشتر به سرانجام رساندن خودکشی توسط مردان موارد زیر می‌باشند:
 

 

1- استفاده از روش‌های مهلکتر (استفاده از تفنگ)

 

2- تسریع در عمل خودکشی    
3- بروز علائم اخطار کمتر، یعنی صحبت درباره خودکشی

 


زمانی که فکر خودکشی به مغز شما خطور می‌کند

 

اگر زمانی فکر خودکشی به ذهن شما رسید، هر چه سریع‌تر از دیگران کمک بگیرید و با آنها صحبت کنید. بهترین انتخاب و گزینه زنگ زدن به اورژانس می‌باشد. اگر به هر دلیلی از این کار خودداری می‌کنید، خود را به یکی از اعضای خانواده خود برسانید، یا به یک دوست روان پزشک یا فرد حرفه‌ای زنگ بزنید.

 


افسردگی مردان و مهارت‌های لازم

 

مثل خیلی مردان دیگر، شاید فکر کنید که افسردگی شما شدید نیست. شاید با خود فکر کنید که می‌توانید بر آن غلبه کنید. یا شاید علائم آن را مخفی سازید و اقدام به نوشیدن الکل یا داروهای غیر مجاز کنید، یا ساعات کاری خود را بیشتر کنید، اما همه اینها برای غلبه بر افسردگی بی فایده می‌باشند و بیماری شما را مزمن‌تر می‌کنند و بیچاره می‌مانید و زندگی از کف شما خارج می‌شود. باید مهارت لازم را برای درمان افسردگی بیاموزید، نه اینکه به طور خودکار به الکل و چیزهای دیگر روی بیاورید. روان‌پزشکان برای آموزش این مهارتها مناسب می‌باشند. این مهارتها شامل موارد زیر هستند:

 

اهداف: اهداف واقعی خود را مرتب ساخته و کارهای خود را رتبه بندی کنید.

 

پشتیبانی: از حمایت احساسی خانواده، همسر یا دوستان خود بهره کافی بجویید.

 

فعالیت ها: به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازید، فعالیت‌هایی از قبیل ورزش، رفتن به سینما، فوتبال یا ماهیگیری.

 

تصمیم ها: تا بهبود افسردگی خود، تصمیمات مهم زندگی خود را به تاخیر بیاندازید (مثل تغییر شغل). خیلی از درمان‌های موثر در جامعه در دسترس می‌باشند، هر چه زودتر برای درمان افسردگی خود اقدام کنید و اگر نه عواقب آن مخرب می‌باشند

.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٢/۱٠