چگونه با فوبی مقابله کنیم؟

رویکردهای متعددی برای کمک به افرادی که دچار هراس اند، وجود دارد. با این حال ممکن است انجام اقداماتی در خصوص "هراس" تنها در صورتی ضروری بنماید که این اختلال شدید باشد یا با زندگی روزمره تداخل داشته و فرد را درمانده کند. در این خصوص از رویکرد شناختی ـ رفتاری برای درمان استفاده می شود.

درمان موثر "هراس" دو عنصر اصلی را در بر می گیرد: نخست، رویارویی با موقعیتی که هراس آورست و دوم، مقابله با افکار ترس آوری که با اضطراب در ارتباط اند.



رویارویی با موقعیت ترس آور

رویارویی با موقعیت های  ترس آور بسیار مهم است؛ این امر نیازمند قرار گرفتن درمعرض این موقعیت ها  و درعین حال کنترل سطح اضطراب است. از آنجا که انجام چنین عملی در کانون موقعیت هراس آور بسیار دشوار است، روش معمول، قرار دادن خود درمعرض چنین شرایطی، البته با رعایت درجه سختی و آسانی آنهاست. این امر به مفهوم فراهم آوردن سلسله مراتبی از موقعیت های هراس انگیز و رویارویی با آنها به ترتیب از موقعیتی با درجه ترس کمتر به موقعیت هایی است که بیشترین ترس را در شخص ایجاد می کنند. به عنوان نمونه، شخصی که دچار اختلال عنکبوت هراسی است می تواند از سلسله مراتب ذیل پیروی کند:



1-   مطالعه درخصوص عنکبوت ها

2-   تماشای تصویر یک عنکبوت و سپس لمس آن

3-   تماشای نمونه پلاستیکی یک عنکبوت و لمس آن

4-   تماشا و لمس بطری که عنکبوتی کوچک در آن قرار دارد

5-   بیرون آوردن عنکبوت از داخل بطری  

6-   برداشتن یک عنکبوت بزرگ.



برای کنترل اضطراب در حین انجام  این قبیل تمرینات می توان از تن آرامی و انجام تمرین های تنفسی استفاده کرد. ناگفته نماند که باقی ماندن در موقعیت مورد نظر تا زمان رفع کامل اضطراب و عدم "گریز" از این شرایط در وقتی سطح اضطراب بالاست، بسیار اهمیت دارد ( گریز تنها می تواند اضطراب را تشدید کند). این روش به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد، اما در نهایت با باقی ماندن در موقعیت هراس انگیز اضطراب از میان خواهد رفت و به تدریج خواهید فهمید که امکان نجات در چنین موقعیتی وجود دارد و حتی در آن احساس آرامش خواهید کرد.


   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٢/۳