چگونه می‌توان یک تصویر ذهنی مثبت از بدن ساخت؟



 

 

 

 

تصویر ذهنی بدن، تصویری است که شما از بدنتان در ذهن ساخته‌اید و احساسی که نسبت به آن دارید. ممکن است این تصویر با آنچه که واقعاً هستید و دیگران شما را آنگونه می‌بینند، تفاوت داشته باشد. با مثبت اندیشی و عادات زندگی سالم، می‌توانید یک تصویر ذهنی مثبت بسازید.

1-    خودتان را بپذیرید.

 احساس خوب درباره خودتان با پذیرش این که چه کسی هستید و چگونه به نظر می‌رسید، شروع می‌شود. یک بدن سالم می‌‍تواند در هر شکل و اندازه‌ای باشد. به جای نکات منفی، بر جنبه‌های مثبت وجودی‌تان تمرکز کنید. ببینید وقتی بدنتان را بی قید و شرط دوست دارید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟  

2-    رژیم غذایی بدون تغییر عادات را فراموش کنید.

چنین رژیم غذایی باعث کاهش وزن شما می‌شود اما معمولاً وزن به سرعت برمی‌گردد. چرخه کاهش و بازگشت وزن برای تندرستی مضر است و منجر به ایجاد احساس محرومیت، عصبانیت و حتی تصویر نادرست ذهنی از بدن می‌گردد.

3-    به جای وزن بر تندرستی تمرکز نمایید.

سبک زندگی سالم و وزن سالم با هم همراهند. سعی کنید هر روز که می‌گذرد، سالمتر شوید.

4-    لذت خوب خوردن را تجربه کنید.

لذت سالم خوردن را جشن بگیرید. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای مغذی و خوشمزه قادر خواهید بود گاهی بدون نگرانی، کمی در خوردن خوارکی مورد علاقه‌تان زیاده‌روی کنید. وزن حاصل رفتارهایی است که همیشه انجام می‌دهید نه آنهایی که هر از چند گاهی انجام می‌دهید. مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید، غذاهای پروتئینی کم چرب بخورید و از لبنیات کم چرب لذت ببرید.

5-    فعال باشید.

نظرتان درباره پیاده‌روی عصرانه به همراه خانواده یا رفتن به شنا با دوستان چیست؟ فعالیت بدنی به شما اجازه می‌دهد از محیط بیرون لذت ببرید و به شما کمک می‌کند استرستان را کنترل کرده و انرژی به دست آورید. تمام اینها باعث می‌شود احساس خوبی درباه خودتان پیدا کنید.

6-    یک چشمه ذهنی ایجاد کنید.

عمیق نفس بکشید و عضلاتتان را شل کنید. به جایی فکر کنید که در آن احساس آرامش و رضایت می‌کنید. بهتر نیست چند لحظه سرعتتان را کم کنید و مسئولیتهایتان را فراموش کنید؟ اثر جادویی سکوت ذهنی را تجربه کنید و از آرامش حاصل از آن لذت ببرید.

7-    به بهترین شکل جلوه کنید.

هر طور از خودتان مراقبت کنید به دیگران نشان خواهید داد که چه احساسی راجع به خودتان دارید. لباسهایی بپوشید که مناسب اندامتان باشد و احساس خوبی به شما بدهد. مدل موهایتان را عوض کنید یا یک جفت کفش جدید بخرید و یادتان باشد که حتماً لبخند بزنید.

8-    حمایت خانواده و دوستان را به خودتان جلب کنید.

وقتی به کمک احتیاج دارید، از دیگران درخواست کنید. گروهی تشکیل دهید و به یکدیگر برای رسیدن به اهدافتان کمک کنید. به راههایی برای تفریح و خنده بیندیشید.

9-    حق شناس باشید.

هر روز به خاطر نعماتی که دارید، شکرگذار باشید. با این کار افکار منفی از ذهنتان خارج خواهند شد.

10-    خلاقیتتان را ابراز کنید.

برای اوقات فراغتتان برنامه‌ریزی کنید. شخصیتتان را در ورزش، آشپزی، باغبانی، دکوراسیون، خواندن یک رشته تحصیلی و هر چیز دیگری که باعث خوشحالی‌تان شود، نشان دهید. بدانید یک شما تک هستید و باید آن را ابراز کنید.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٢:٤۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٠/۱