انسان موقعی که در معرض تغییر و شرایط غیرقابل پیش بینی قرار می‌گیرد، ممکن است مضطرب شود.

 

اضطراب لازمه این است که خودمان را از خطر برهانیم. (اضطراب لازمه زندگی است، برای اینکه آماده‌تر عمل کنیم) ممکن است دانش آموز از اینکه به مدرسه می‌رود و امتحان دارد اضطراب داشته باشد و این طبیعی است. ولی اگر اضطراب به گونه‌ای باشد که مثلاً در موقع انشاء خواندن دل درد بگیرد، این غیر طبیعی است.

بعضی از اضطراب‌ها ژنتیکی هستند. تا یکی دو ماه وجود اضطراب‌های اول سال تحصیلی خیلی غیر طبیعی نیست ولی اگر تداوم داشته باشد و مشکلات تحصیلی به دنبال آورد، باید درمان شود.

 

هر تغییری می‌تواند استرس به دنبال داشته باشد. تولد بچه دوم می‌تواند نگرانی استقلال را در بچه بوجود آورد.

 

اضطراب رقابت، طبیعت زندگی دانش آموزی است ولی والدین باید توجه کنند که این رقابت در حد المپیک بالا نرود که یاس دانش آموز را به دنبال داشته باشد. ناخن جویدن، تعریق و تپش قلب از علائم جسمی اضطراب است.

 

ممکن است دانش آموز سرعت عملش پایین باشد، توجه و تمرکز نداشته باشد، انتخاب صحیح و استدلالش دارای مشکل باشد. همه اینها دلیل نگرانی‌هایی است که در ذهن بچه وجود دارد و اضطراب به دنبال دارد.

 

اضطراب موقعیتی است یعنی ممکن است دانش آموز سرکلاس درس اضطراب داشته باشد یا سرکلاس معلم خاصی مضطرب باشد.

راه‌های درمان اضطراب:

 

-          یادگیری که منجر به شناخت می‌شود. با تغییر شناخت این اضطراب به حداقل می رسد (درمان رفتاری و شناختی)

 

-          مدیریت هیجان (مدیریت خشم و اضطراب) جزو مهارت‌هایی است که هر فرد خودش می‌تواند به آن دست پیدا کند.

 

-          انجام تکنیک‌هایی مثل نفس عمیق کشیدن، نفس قفسه سینه که خیلی اکسیژن وارد بدن نمی‌شود، خودش عامل اضطراب جدی است. نفس شکمی، بهترین نوع نفس کشیدن است.

 

-          ریلکشن: بدن، دست‌ها و پاها را منقبض کنیم و رها کنیم.

 

-          اگر اضطراب شدید باشد باید درمان شود و شاید نیاز به دارو باشد.

 

-          داروهایی که اثر مسکن دارند، مثل دیازپام و.. اگر ماهی یکبار مصرف شود اشکالی ندارد.

-          بحث یادگیری نقش اساسی در ترس دارد، در بروز هیجانات خانوادها باید کنترل شده باشند.

 

مادری که خودش با دیدن سوسک جیغ می‌زند نباید از فرزندش انتظار داشته باشد که نترسد.

 

هنگام ترس از خون، آمپول، جراحت باید به بچه آموزش دهیم که بدنش را سفت کند و انقباض را بیشتر کند. نگاه منفی و شناخت غلط دانش آموز را باید درست کنیم اگر حجم درسی خارج از توانمندی دانش آموز باشد می‌تواند باعث اضطراب او شود.

 

اگر دانش آموزی با معلمی مشکل دارد به او بگوییم همه آدم‌ها قرار نیست دلچسب ما باشند ما باید مهارت‌های سازگاری را در خودمان تقویت کنیم.

 

تکالیف شبانه دانش آموزان باید در حدی باشد که منجر به حالت استیصال نشود. اگر خارج از توانمندی و وقت دانش آموز باشد، نتیجه‌اش این است که تمام نمی‌شود و دانش آموز صبح را با اضطراب به مدرسه می‌رود. اضطراب از استعداد فرد، تربیت او و مکانی که فرد در آن بزرگ شده ناشی می‌شود.

 

ناخن جویدن اضطراب است. یک نگرانی درونی باعث ناخن جویدن می‌شود. انگشت مکیدن در سال‌های اول زندگی می‌تواند طبیعی باشد. پلک زدن یک تیک حرکتی است (حرکات غیر ارادی و بدون کنترل) باید به شناسایی عوامل محیطی و درمان آن بپردازیم. اگر پلک زدن زیاد باشد یک عامل برای تحقیر فرد می‌تواند به حساب آید

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٠:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٩/۱٤