عصب

چرا تشویش داریم

اضطراب و تشویش ممکن است برای هریک از افراد در هر زمان و مکانی رخ دهد اما چیزهایی هم برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارند که تنظیم کننده جسم و نفس و مغز و سیستم عصبی ما هسند .با رعایت موارد لازم می توانیم زدگی بهتری داشته و دنیا را برای زندگی مان بهتر کنیم .اولین چیز مهم این است که شما درک و شناخت از حال خود و اطرافیان و مردم و جامعه داشته باشید.دلایل و ریشه و زمان و محل ناآرامی خودرا بشناسید .وآنها را دسته بندی کنید و راه حل آنهارا بیابیدبه اینکه همراه با اضطراب ندانید چرا و چگونه اضطراب در شما ایجاد شد و از یاد ببریم اینکه چطور می توانیم از روشهای درمانی برای آرام کردن سیستم عصبی خود و کاهش اضطراب استفاده کنیم .اضطراب ابعاد گوناگونی دارد : هر کسی اضطراب را در طول زندگی خود تجربه کرده است . شاید وقتی که در اتاق انتظار دکتر نشسته اید و فکر می کنید که پزشکتان مثلا با اخبار ناگوار و کلی قرص و شربت ویا حتی با یک سوزن خیلی بزرگ در اتاق تزریقات منتظر شماست

و یا زمانی که تمام روز را صرف آشپزی کرده اید اما وقتی به صورت مادرتان نگاه می کنید می پندارید که تمام تلاشتان بیهوده بوده است یا از یاد آوری کار روزانه و خاطرات بد آن و حتی از محیط کار و شغلتان متنفر باشید . و یاد آوری آن شمارا آزاردهد.و هر روز هم ادامه دارد چون راه حلی برای آن نمی یابید .پس حال ناخوشایند می یابید

این تجربیات مختلف می تواند در افراد ایجاد اضطراب کند وعلائم و نشانه های متفاوتی را نشان دهد: مثل طپش قلب ، داشتنن احساس نا خوشایند اما نامفهوم ، نداشتن تمرکز و افکار بی نظم و متشنج,، تنشهای عضلانی ، خشکی دهان ، عرق کردن ، احساس دردهای عصبی در حفره شکمی ، نفس نفس زدن ,خستگی جسمس ترس مبهم کابوس و خواب پریشان و… .

اضطراب می تواند هم کوتاه مدت باشد و یا طولانی مدت که بستگی به منبع ایجاد کننده اضطراب دارد . البته بیشتر اضطرابها طولانی مدت هست و علائم زیادی را در شما ایجاد می کند .

اگر اضطراب شما در نتیجه واکنش به یک دوره طولانی است که مدام تکرار شده و ادامه یافته است شما دچار تنش درونی شده ویاتجربه می کنید . که در این حالت بعضی ازعلائم از قبیل اسهال ، یبوست و کج خلقی در افراد باشدت دیده می شود . ممکن است اضطراب شما ناشی از تجدید خاطرات یا مسایل سیاسی خانوده و دوستان و یا…حتی نداشتن و یا داشتن شغل باشد ، منبعی که هرگز شما را رها نمی کند ، می ترسید که صبح بیدار شوید چون مجبور خواهید بود که به سر کار بروید ، می ترسید که شب به رختخواب روید چون وقتی بیدار می شوید مجبورید به سرکار روید . از پایان هفته می ترسید زیرا وقتی تعطیلات پایان هفته به اتمام می رسد بازهم مجبورید سرکار روید زمانی که اضطراب همیشه همراه شما باشد ممکن است علائمی چون درد قفسه سینه ، پر اشتهایی یا کم اشتهایی ، بی خوابی در انسان ایجاد شود. تمام 3 موقعیت توصیف شده انواعی از اضطرابهای هر روزه ما هستند ، اما بهر حال برای هر یک از ما ممکن است عوارضی چون جسمی ، روحی و عاطفی ایجاد کند . به تدریج ممکن است بیماریهای جدی و خطرناک هم در بدن به وجود آورد

چه چیز باعث ایجاد اضطراب می شود ؟

ضرورتا اضطراب بخشی از مکانیسم ” جنگ و گریز ” است که از محیط به ما می رسد و تمدن صنعتی آنرا بیشتر کرده است اضطراب باعث می شود که برخی هورمونها از جمله هورمون آدرنالین در خون آزاد شود و علامات هشدار دهنده ایجادکرد ه و با اعضا>بدن را تحریک کبد .به تدریج روح وجسم در فشار قرار می گیرد .

سیستم هشدار دهنده بدن هم برای هشدار بهبحرانهای روحی فعال است . اما باید فرد از این علایم آگاه باشد چون در این حال است که ما می توانیم شغلمان و یا دکترمان را در صورت نارضایتی عوض کنیم . وقتی اضطراب شدید باشد می تواند به بافتهای بدن شما آسیب برساند و ایجاد بیماری هایی در انسان کند ، مثال سردرد و فشار خون و بیماریهای فوق و…

استرس اغلب ریشه در علائم اضطرابی دارد.این علائم می تواند به وسیله مشکلات فردی و خانوادگی و اجتماعی و..فیزیکی ایجاد شود اگر نشانه های اضطرابی در شما ادامه پیدا کرد حتما با دقت آن را بررسی کنید وضمتآزمایش ها ا بررسی های پزشکی زید هم باید روی شما انجام شود.

1.پرکاری تیروئید : ممکن است علائمی مشابه نشانه های اضطرابی ایجاد کند.

2.اختلال در کار قلب : می تواند علائم عصبی به میزان کمی در شما ایجاد کند.

3.سندرم پیش از قاعدگی

4.قرصهای رژیمی

5.کم خونی

6.دیابت

7.کم شدن قند خون

وقتی شما فهمیدید که چه چیز می تواند اضطراب ایجاد کند،آن زمان یاد میگیرید که چه کارهایی می توانید بکنید تا اضطراب در شما کاهش یابد.یا اصلا اجازه ورود آن را به ذهن ندهید .

د فعالیتهای ورزشی و بدنی مثل انجام تمرینات غیررقابتی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری شنا و کوه و جابجا کردن وسایل و حمام و شستشو و.. برای بدن و تقویت روحیه بسیار مناسب است فکر کردن ، نماز خواندن یا دعا کردن و فکرپردازی های فانتزی می تواند به ذهن شما استراحتی دهد و اضطراب را در شما کاهش دهد تنفس عمیق و دم و بازدم اهسته ارام کننده است.

حرف زدن با دوستان و چیزها حتی به عنوان سنگ صبور یا یک روانشناس ویا فردی آگاه و معتمد در مورد اضطرابهایتان می تواند آن را کاهش دهد .

فهرستی از موارد ذهنیات خود بنویسید و انرا مدام برسی کنید و مواردی که باعث اضطراب در شما می شود را از لیست خود حذف کنید.

تفکر حساب شده روی چیزهایی که خود برگزینید می تواند حواس شما را از چیزهائی که باعث اضطراب در شما می شود پرت کند

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ۱٢:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/۸/٢