بخشش

تعریف تازه‌ای از بخشش
بخشش، کار بسیار سختی است امّا می‌تواند روان انسان را به آرامش برساند. چیزی که این کار را برای اغلب ما دشوار می‌سازد، به تعریفی که از «بخشش» در سر داریم برمی‌گردد. ما فکر می‌کنیم که بخشش بدین معنی است که باید همه چیز را فراموش کنیم و همه چیز دوباره به همان شکلی که قبلاً بود برگردد. این تعریف «مقدس» از بخشش، برای اغلب ما قابل هضم نیست. چگونه می‌توان یک چیز فراموش نشدنی را فراموش کرد؟ چگونه می‌توان یک عمل نابخشودنی را بخشید؟ امّا برای لذت بردن از مزایای بخشش لازم نیست این قدر راه دور برویم. همة کاری که باید انجام دهیم این است که تصمیم بگیریم که به جلو حرکت کنیم و خودمان را از دست آسیب‌های قدیمی رها سازیم. ما نباید از اتفاقی که افتاده چشم‌پوشی کنیم. چیزی که غلط بوده هنوز هم غلط است. ما نباید آن شخص را دوباره به زندگی خود دعوت کنیم و یا دوباره با او از سر دوستی برآئیم. کاری که باید بکنیم این است که به خودمان اجازه دهیم تا تمام هیجانات و احساسات منفی مربوط به آن شخص را بیرون بریزیم. تا وقتی که چنین نکرده‌ایم، در واقع به عمل گذشته آن شخص اجازه داده‌ایم که همچنان ما را ناراحت کند و به ما آسیب رساند. امّا گزینة دیگری نیز پیش رو داریم و آن این است که جلوی این آسیب‌رسانی به خود را بگیریم. این تعریفی از «بخشش» است که برای اغلب ما انجام پذیر می‌باشد.

شما می‌توانید تمرین زیر را همین الان انجام دهید تا خود را از آسیب‌های پیش گفته برهانید و زندگی عادی و سالم خود را دوباره به دست آورید:

لیستی از کسانی که شما را ناراحت کرده‌اند و عملی که انجام داده‌اند تهیه کنید. مثلاً

........ (نام شخص) ....... به خاط این که ....... (عملی که انجام داده است) ......... مرا ناراحت کرده است.

حال، به یک مکان آرام و ساکت که بتوانید در آنجا تنها باشید و به هر یک از این اتفاقات ناگوار و دردناک فکر کنید، بروید. به این اتفاقات به طور دقیق و تا جزئی‌ترین سطح فکر کنید و ناراحتی پیش آمده را به طور کامل در وجودتان حس کنید. سپس خودتان را جای طرف مقابل بگذارید. فکر می‌کنید چه انگیزه‌ای باعث شده است که او آن‌گونه رفتار کند؟ آیا از بیماری روانی رنج می‌برد؟ چه هراس‌ها و نگرانی‌هایی انگیزة رفتارش بوده است؟ اینک به اثرات تخریبی عمل آن‌ها بر روی خود فکر کنید. آیا این کار شما را عصبانی می‌کند؟ آیا می‌خواهید آن را متوقف کنید؟ بله! اکنون این تمرین را برای تمام کسانی که در لیست‌تان نامشان را آورده‌اید تکرار کنید. اگر دارید مستقیماً با آن‌ها صحبت می‌کنید با صدای بلند این کار را بکنید:

......... (نام شخص) ......... اکنون من می‌فهمم که چرا آن‌گونه رفتار کردی و متأسفم که آنقدر تحت فشار قرار داشتی که حس می‌کردی باید آن را به فرد دیگری تحمیل کنی تا توان و قدرتت را دوباره به دست آوری. من البته دیگر به تو اجازه نمی‌دهم که به من آسیب رسانی. من تصمیم گرفته‌ام که به خاطر سلامتی خودم، دردها و ناراحتی‌های ناشی از عمل تو را از خود دور کنم. من می‌دانم که این کار به معنی کوچک شمردن یا چشم‌پوشی از رفتار بد تو نیست. بلکه بر ارزش من به عنوان یک انسان و حق من برای رها شدن از ناراحتی ناشی از عمل تو، صحّه می‌گذارد. من تصمیم گرفته‌ام که به شرایط عادی زندگیم بازگردم. بنابراین اکنون تمام هیجانات و احساسات ناراحت کننده‌ای را که در من به خاطر رفتار تو وجود داشت بیرون می‌ریزم.
من اکنون رها و سبکبال شدم.  

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٧:٤۳ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/٧/۳٠